woensdag 1 juni 2011

Klachten over reclame

Er waren dit jaar veel klachten over reclame, zo kopt de NOS. Dat snap ik prima, ik irriteer me ook al snel. Grappig is dan wel dat ik me niet zo zeer erger aan de de reclames die de meeste klachten opgeleverd hebben. De reclames waar ik me echt aan erger zijn op het oog onschuldig, maar kijk er eens goed naar.

Ik heb het bijvoorbeeld over deze van Campina. Nederlandse boeren verzorgen hun koeien goed, uiteraard. Maar het is niet alsof Duitse koeien zware metalen voor hun ontbijt en dioxine voor de lunch krijgen. Storender wordt het nog bij deze reclame van Milner, een merknaam van Campina. Volgens deze reclame is er een ideale wereld waarin de mensen blond haar en blauwe ogen hebben en in een dorp wonen. En tussen al deze Germanen mag dan ook nog 1 volledig geïntegreerde Fatima wonen.  Zonder hoofddoekje.

Beide reclames proberen schaamteloos in het haken op gevoelens van nationalisme en xenofobie. Wat uit het buitenland komt is slecht, en wat ideaal is komt uit Nederland. En de aanwezigheid van "Fatima", maakt het nog erger, want omdat de reclame makers zich blijkbaar bewust zijn van de toon, stoppen ze "Fatima" in de reclame zodat ze later kunnen ontkennen nationalistisch en xenofoob te zijn.

De werkelijkheid is natuurlijk anders. Frieslandcampina is een multinational, met zuivel verwerkende bedrijven verspreid over Europa, en ongetwijfeld bereid om zaken te doen met iedereen. Maar de marketingmensen van Campina zijn niet te beroerd om deze onderbuik gevoelens te gebruiken om hun melk te slijten. En blijkbaar werkt dat dan ook nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten