zaterdag 21 mei 2011

De conservatieve reflex van links.

De Nederlandse verzorgingsstaat is al jaren in crisis. Steeds oplopende kosten maken het sociale zekerheidsstelsel in toenemende mate onbetaalbaar. Steeds meer regels en wetten vragen meer bureaucratie en daarmee staat de uitvoerbaarheid onder druk. En misschien het minst concrete, maar voor mij het pijnlijkste kenmerk van deze crisis: het veranderende gedrag van de Nederlandse burgers. Aan de ene kant maken steeds meer mensen zoveel mogelijk gebruik van de regels, want daar hebben ze recht op. Of het ook nodig is, schijnt van minder belang. En aan de andere kant, steeds meer mensen verliezen hun kwetsbare medeburgers uit het oog. Zorgen voor mensen, dat is immers een taak voor de overheid.

Dat het mis is gegaan is niemands fout. De verzorgingsstaat is een organisch geheel van wetten, in de loop der jaren gegroeid met een sterk ad-hoc karakter. Een vroeg voorbeeld, het kinderwetje van Van Houten (1874), overigens een liberaal, regelde dat kinderen onder de twaalf jaar niet meer mochten werken, maar naar school moesten. Het is een voorbeeld van hoe je met een wet, één misstand probeert op  te lossen. Zo kwamen er ook wetten over de kwaliteit van huizen, de veiligheid op de werkplaats, en uiteindelijk ook allerlei inkomensverzekeringen. En daarmee hield het niet op, want toen de overheid het gevoel had dat het elke burger van tenminste een inkomen had voorzien, moest er ook wat gedaan worden aan het welzijn.

Zo werd de verzorgingsstaat steeds groter, duurder en moeilijker uitvoerbaar. En dat moet een keer ophouden. Dus zoekt de overheid al jaren naar oplossingen. Tot nog toe met (te) weinig succes. Volgens mij heeft dat te maken met de ontstaansgeschiedenis van de verzorgingsstaat. Steeds weer werden er wetten en regels bij bedacht die nu zo'n complex geheel vormen dat niemand nog het overzicht heeft over wat er allemaal is, en wie het allemaal uitvoert. En er is dus ook geen overzicht over wat wel goed werkt en over wat niet goed werkt. Probeer dan als overheid maar eens bij te sturen. Het lukt al jaren niet.

De huidige coalitie van VVD en CDA ziet zich dus opnieuw geconfronteerd met een sociaal zekerheidsstelsel in crisis. En die crisis is nijpend. De na-oorlogse babyboomers worden nu 65. En de economische crisis doet de vraag bij allerlei sociale wetten toenemen en de inkomsten nemen af. Deze coalitie kiest voor drastische oplossingen. Het voert te ver om alles hier te behandelen, maar wetten worden samengevoegd en versimpeld, belangrijke onderdelen worden gedecentraliseerd naar de gemeenten en misschien het voornaamste: open-einde regelingen worden omgezet in regelingen met een budget. Zodat de kosten beheersbaar worden. Dit alles met forse bezuinigingen.

Ik ben niet overal voorstander van, en vooral de snelheid en de omvang van alle wijzigingen baart me zorgen. Kwetsbare groepen dreigen door bezuinigingen op verschillende terreinen getroffen te worden. Ik realiseer me echter wel dat er voor een groot probleem geen gemakkelijke oplossingen zijn.

De reactie van links ligt voor de hand. Kom niet aan het sociale zekerheidsstelsel. Het feit dat wijzigingen gepaard gaan met bezuinigingen geeft bijvoorbeeld de lokale SP een argument om de wijzigingen af te doen als a-sociaal. Daarmee los je de problemen van de verzorgingsstaat niet op. Het zou mij wat waard zijn als we een discussie zouden kunnen voeren over de wijzigingen in de wetten en regels én een discussie over de bezuinigingen. Als links blijft hangen in een conservatieve reflex waarbij alle veranderingen in het sociale zekerheidsstelsel die tot doel hebben te besparen per definitie slecht zijn, is er een risico dat de linkse partijen waardevolle verbeteringen over het hoofd zien. En daarmee doen ze dan vooral de mensen tekort die het sociale zekerheidsstelsel echt nodig hebben. Als we er nu niet in slagen de crisis in de verzorgingsstaat op te lossen, stort vanzelf het hele stelsel in elkaar. En dat zou catastrofaal zijn voor de mensen die het nodig hebben.

17 opmerkingen:

  1. Het is een overdrijving om te stellen dat “links” geen wijzigingen aan de sociale zekerheid wil en “rechts” wel. Zo ijveren sommige partijen al jaren lang voor inkomensafhankelijke bijdragen voor ziektekosten, of zijn er vele pleidooien om de huizenmarkt in het geheel aan te pakken, dus juist ook de hypotheekrenteaftrek. Het gaat er juist om dat nu vooral gekeken wordt naar de “onderkant” van de samenleving: de mensen in de SW-bedrijven, met een uitkering, de werklozen, de ouderen met een klein pensioentje. (Dat vinden “rechtsen” vaak ook een overdrijving en dan komen al snel de internationale vergelijkingen tevoorschijn (“In Afrika…”).) Die andere keuzes mogen niet benoemd worden (welk onderwerp was ook weer taboe voor het CDA?) en daarmee is het toch een beetje “de pot verwijt de ketel”. Ik zou je aanraden om eens http://www.sp.nl/service/rapport/vergrijzing.pdf te lezen. Dat het van de SP komt is misschien al genoeg reden om het als partijdig neer te zetten, maar lees eens de verwijzingen, de bronnen er bij. Het valt toch moeilijk te ontkennen dat tijden van crisis altijd goed uitkomen als je hervormingen wilt plegen.

    Wat ook een dooddoener blijft is “in tijden van crisis zijn er geen gemakkelijke oplossingen”. Echt een drogreden om de eigen politieke keuzes als een onvermijdelijk feit neer te zetten. Het blijven keuzes van dit kabinet. Sta daar dan ook voor, en geef onomwonden toe dat je de voornoemde groepen wilt aanpakken.
    Bij de meeste “liberalere” redeneringen wordt impliciet vaak een beroep gedaan op het “inverdien” (trickledown) effect: als het straks weer goed gaat met de BV Nederland dan gaat het met heel Nederland goed. Dat is een typisch Republikeinse (dus conservatieve :-P) benadering. De vruchten van dergelijke hervormingen blijven vaak bovenin de boom hangen. We zien dat nu al: de economie trekt aan, de bonussen (oe populisme hoor om dat te benoemen!) zijn er weer maar “het volk” moet uit solidariteit met “het systeem” maar lekker op 0% blijven. De bewering “iedereen moet een bijdrage leveren” klopt simpelweg niet.
    Tenslotte, een verzorgingsstaat hoeft helemaal niet complex te zijn, de overheid (en met name CDA, VVD en PvdA) heeft haar zó gemaakt. Geheel in lijn met onze achtergronden denk ik dan aan de berekeningen tbv. Taakweging: je kunt voor alle uitzonderingen regels, verdeelsleutels enz. maken, een grote administratieve belasting (de wet BIO?). Je kunt ook gewoon zeggen “we beginnen niet aan de discussie ‘wat is meer waard’” en rekenen met vaste aantallen. Natuurlijk zou –analoog in de sociale zekerheidswereld- de één dan meer betalen dan hij/zij terugkrijgt, en andersom, maar dát is solidariteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik had me nog zo voorgenomen om niet te reageren op reacties op mijn blogs.

    Lezen is ook een vak. Tussen de regels door lezen helemaal. Volgens mij schrijf ik nergens dat een verzorgingsstaat complex moet zijn, maar dat de "overheid" haar zo gemaakt heeft door ad-hoc wetgeving aan te nemen. We zijn het dus eens.

    Ook zeg ik volgens mij nergens dat "links" geen veranderingen wil. Maar ik signaleer wel een groot wantrouwen bij links bij elke verandering. Jou woorden "voornoemde groepen wil aanpakken" geven me gelijk. Alsof dit kabinet bezig is met het aanpakken van groepen. Alsof deze bezuinigingen een wraakoefening zijn op alle uitkeringstrekkers. Wat een onzin.

    "het valt moeilijk te ontkennen dat" is volgens mij altijd het begin van een drogredenering. Hoezo de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?

    Dat de SP het anders wil dan het nu gebeurt snap ik, en ik hoop ook dat CDA en VVD luisteren naar alle kritiek op hun plannen. Daar worden plannen alleen maar beter van. Mijn punt was, en daar verandert jouw reactie niets aan, dat ik bij "links" een al te behoudende reactie zie. En als je teveel wilt behouden van iets wat niet werkt, kun je de problemen nooit oplossen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 02.00 's nachts bloggen, 04.00 's nachts reageren... Dit nachtelijke gediscusseer heeft zijn weerslag op jullie functioneren op de werkvloer. Daarmee verspreidt dit onderpresteren door weinig rust zich als een olievlek door de hele organisatie. Dat kost uiteindelijk een hoop centjes die we hard nodig hebben. Daarom: vanavond vroeg naar bed en focussen op hetgeen wel directe invloed heeft op "de staat van Nederland": Je werkweek uitgerust en met een frisse kop beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. D'r mankeert iets aan de klok, dat wil ik wel met anoniempje eens zijn. Verder zie ik geen inhoudelijke reactie of zo. Altijd jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bovenstaande bleek een kwestie van instellen te zijn....opgelost

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Volgens mij heeft dat te maken met de ontstaansgeschiedenis van de verzorgingsstaat. Steeds weer werden er wetten en regels bij bedacht die nu zo'n complex geheel vormen dat niemand nog het overzicht heeft over wat er allemaal is, en wie het allemaal uitvoert."

    "Er" slaat op verzorgingsstaat in zin er voor en dat is een "complex geheel".

    Zeg je niet dat links geen veranderingen wil? "De reactie van links ligt voor de hand. Kom niet aan het sociale zekerheidsstelsel." De enige grote wijziging die nu voortvarend wordt doorgevoerd is die tav. SW-bedrijven, inactieven, uitkeringsgerechtigden. Hoezo, er ligt geen nadruk op bepaalde groepen. Het kan wel "verkocht" worden als noodzakelijke aanpak maar het is in ieder geval een selectieve aanpak.

    "Het valt moeilijk te ontkennen"..inderdaad, want mondeling was je het daar wel mij eens.

    "Pot verwijt ketel" gaat over bewering dat links sociale zekerheid niet wil aanpakken. Er zijn zo veel zaken die huidige PVV kabinet wil aanpakken. Dat is hun goed recht want een meerderheid vindt dat blijkbaar. Doe alleen niet alsof de 1 WEL wat aanpakt en een ander niet, het is kwestie van keuzes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga niet in op de rest van uw verhaal, aangezien u een gemeenteraadslid bent voor het CDA zal een discussie zeer waarschijnlijk niets opleveren aangezien u daarbij uzelf minder populair zou kunnen maken binnen in uw partij.

    Toch wil ik een vraag stellen over 2 zinnen in uw verhaal, namelijk: " En aan de andere kant, steeds meer mensen verliezen hun kwetsbare medeburgers uit het oog. Zorgen voor mensen, dat is immers een taak voor de overheid. "

    Denkt u dat het signaal dat afgegeven word door de VVD/CDA (dmv een gedoog constructie aan te gaan met de PVV) bijdraagt aan een betere verstandshouding onder verschillende groeperingen, of juist een grotere kloof tussen de mensen schept?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een grotere kloof. Daarom was en ben ik daar nog altijd heel erg tegen. Zoals een grote minderheid binnen het CDA daar tegen was.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Desondanks schrijft u een stuk over de onwil bij links om te bezuinigen op het zorgstelsel, terwijl uw partij op dit moment de cohesie (voor zover die er al is) verder down the drain helpt. Ik zou graag zien dat er vanuit de CDA meer kritiek komt op de samenwerking met de PVV.
    En aangezien u net een blog heeft geopend...! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dat ook een tegenstrijdigheid: enerzijds had dit gedoogkabinet er niet moeten komen, aan de andere kant wordt in grote harmonie verder gewerkt aan afbraak, precies met argumenten die in dit stuk staan. Er zal binnenkort vast wel een VVDer of PVVer zijn die er dankbaar gebruik van maakt. Misschien als links (als reflex natuurlijk) straks ageert tegen het afbreken van de zorgtoeslag en de pgb's. :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben blij dat er, als groeperingen in het nauw komen, sommige personen in een reflex schieten deze te willen helpen. Vijftig jaar geleden heette dat nog naastenliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En wie deden dat toen? Wie hebben eigenlijk al deze door links geheiligd regels bedacht en ingevoerd? Om de mensen te helpen? Niet de SP. Christen-democratie heeft altijd oog gehad voor de zwakken en heeft dat nu nog. Alleen zijn aanpssingen nodig. Juist om het stelsel te laten overleven

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Las ik toch net "Pffff... goedkope beeldvorming" op Twitter. Lees ik hier de lofzang op de Christendemocratie. Christendemocratie zit 1. op de schoot van populistisch rechts, 2. zit daarmee nu in het Republikeinse kamp van rentmeesterschap, en 3. wat is er "oog hebben voor de zwakken" als je in je stuk goedpraat dat straks het grootste deel van de 60000 SW-ers die naar "echte banen" moeten als goedkope loonslaaf bij de Appie MOETEN werken....
    ach ik weet het al, die vertel je gewoon dat "ze in Afrika helemaal niets te eten hebben" :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  14. christendemocratie heeft veel bijdragen geleverd aan de welvaarts staat die Nederland op dit moment is, met sociaal zekerheidsstelsel erbij. Het CDA nu wegzetten als asociaal, een "pakker" van de zwakken vind ik dan ook onterecht. Maar we dwalen af, mijn punt was dat "links" conservatief is, wat betreft wijzigingen in het sociale domein en al jouw bovenstaande reacties onderschrijven mijn stelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onzin, want als ik niet reageer word jouw onzin niet weerlegd, als ik wel reageer word je gelijk bewezen. Popper zou zich omdraaien. Chomsky deed dit op goedkope wijze ook (terwijl ik hem mag) met zijn propagandamodel. Als je geen kritiek op de gevestigde orde, bedrijven gaf enz. dan steunde je die eigenlijk. had je kritiek op het model....dat was het kenmerk van dat model....en dan klopt het model JUIST. Een soort "voel je je aangesproken, o, dan klopt mijn bewering". Simpelweg omdat je reageert en een mening hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Overigens is het CDA in de kern socialer dan bijvoorbeeld de VVD, hetgeen logisch zou zijn vanuit principe van naastenliefde. Maar juist het feit dat macht gaat boven mensen vind ik slecht (en nee, dat HOEFT niet in politiek, het is geen wezenskenmerk van compromissen, het is een KEUZE van het huidige CDA). Het CDA roert zich een beetje (hoewel, Koppejan en Ferrier tegen motie Dibi stemden tav. gelijke monniken gelijke kappen Sahar) nu en probeert er betere voorwaarden uit te slepen, maar feit blijft dat ze bij SW-bedrijven NIET kijken naar mensen maar naar pecunia's.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je doet me tekort. Als je inhoudelijk kijkt naar jouw reacties zie je dat je niets wilt veranderen en daarmee onderbouw je mijn stelling, dat je conservatief daar waar het gaat over het zorgstelsel. Met groot argwaan volg je alle wijzigingen want "ze" zijn bezig met het uitkleden van het zorgstelsel en "ze" zijn bezig de crisis te betalen over de ruggen van de zwakken en weerlozen. Dat "ze" misschien wel gewoon bezig zijn het stelsel te hervormen zodat het kan overleven,daar wil je niet eens aan denken. Hoewel historisch gezien het stelsel door "hen" mede is opgebouwd. Enig vertrouwen zou alleen daarom al op zijn plaats zijn.

    Om iets te kunnen doen voor de mensen heb je macht nodig. Macht is niet altijd iets pervers. De lokale SP heeft 4 jaar in Zaanstad in het college gezeten, talloze compromissen gesloten (ik denk aan het verkopen van de NUON aandelen) en veel bereikt voor de zwakken in de samenleving. Nu zijn ze rabiaat in hun oppositie, wijzen begrotingen en kader-nota's al op voorhand af, en hun invloed is nul, want ze gaan toch tegenstemmen. Nee, daar help je de zwakken mee.

    BeantwoordenVerwijderen