zaterdag 11 juni 2011

Spoorwegovergang Guisweg: wil iedereen gelijk oversteken?

Soms begrijpt echt de hele raad wat de bevolking dwars zit. De spoorwegovergang in de Guisweg is er zo een. Want welke Zaanse automobilist heeft daar niet al een keer twintig minuten moeten wachten terwijl de ene na de andere trein voorbij schuift. Of erger nog, bij station Koog-Zaandijk stilstaat. Er komen zoveel treinen voorbij dat ondergetekende meestal op de fiets naar de Bannehof gaat, zodat ik het tunneltje kan gebruiken. Voor mensen die me niet kennen, dat zegt veel. En het wordt waarschijnlijk allemaal nog erger, als de NS zonder spoorboekje gaat rijden. Sombere scenario's gaan er vanuit dat de spoorbomen van elk uur veertig minuten gesloten zullen zijn.

Probleem is helder en de raad eensgezind. Dat zou tot soepele besluitvorming moeten leiden, maar helaas. Er zijn zes voorlopige varianten voor een nieuwe ongelijkvloerse kruising bedacht. Ik zal u de details besparen, want er is er slechts één relevant detail: alle zes varianten zijn te duur. Zaanstad kan het niet betalen, ondanks de al vergaarde subsidies. Dus moeten externe partijen meebetalen. Wethouder Straat denkt aan de provincie, Pro-rail en de stadregio Amsterdam. Want, is de redenering van de wethouder, die partijen hebben ook allemaal belang bij een oplossing. Om die partijen over te halen moet er een verkenner (kost 10.000 euro) met de partijen gaan praten met als inzet het lospeuteren van vele miljoenen. Ze mogen dan zelf een voorkeursvariant aangeven. Om dat goed te kunnen doen moeten er een aantal varianten nog wat beter worden uitgewerkt, en moet er propaganda materiaal gemaakt worden in de vorm van filmpjes, zodat iedereen wel goed begrijpt hoe groot het probleem wel niet is. Kosten dezes: 190.000 euro extra.

Ik ben daar kritisch over. Het zal wellicht onmogelijk blijken om de goedkoopste variant te realiseren. Waarom zou je nog geld investeren in het onderzoeken van allerlei duurdere varianten? Toen ik het zei tijdens het Zaanstad Beraad kreeg ik het verwijt een boekhouder te zijn en voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten.

De meeste raadsleden lijken te hopen dat de verkenner een van de mogelijke partners over kan halen tientallen miljoen mee te betalen aan een duurdere (dus betere, ik erken het meteen) variant. Positivisme of naïviteit? Met de NS en aan de NS gelieerde bedrijven hebben we al veel ervaring opgedaan met bouw van het gemeentehuis. Weinig positieve helaas. De provincie moet net zo zwaar bezuinigen als alle andere overheden. En de stadsregio heeft ook echt geen 20 miljoen rondslingeren waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten doen. Bovendien, dit probleem is vooral een probleem voor Zaanstad. Het lijkt weinig realistisch om te hopen op een forse financiële bijdrage van deze partners. We kunnen ook voor 10.000 euro Eindejaarsloten kopen en hopen dat we de hoofdprijs winnen. Deze strategie lijkt me ongeveer even kansrijk.

Het probleem is helder en acuut. Neem de goedkoopste variant als uitgangspunt en ga daarmee naar mogelijke partners om te kijken of ze willen meebetalen. En als die partijen dan zelf met een variant komen die nog 20 miljoen meer kost, vraag dan meteen of deze partner die investering er voor over heeft. Op die manier weet je het snelst waar je aan toe bent, en welk plan kansrijk. De burgers van Zaanstad verdienen het niet om meegenomen te worden in een illusie die dan uiteindelijk alleen maar voor teleurstelling gaat zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten